Hürmüz Boğazı’nda taşımacılık yapmanın maliyeti ve riski arttı!

Hürmüz Boğazı Güvenlik Endişeleri Nedeniyle Petrol Taşımacılığı Maliyetlerinde Artış Yaşanıyor

İsrail’in İran’a saldırıları sonrası başlayan çatışmalar, Hürmüz Boğazı’na ilişkin güvenlik endişelerini artırdı ve petrol taşımacılığı maliyetlerinde ciddi yükselişler yaşandı.

Basra Körfezi’nin ağzında bulunan dar su yolu Hürmüz Boğazı, Orta Doğu’daki petrol ve sıvılaştırılmış doğal gaz üretimini dünya pazarlarına bağlıyor. Bu stratejik geçidin kapanması durumunda küresel piyasalarda büyük sıkıntılar yaşanabilir.

Hürmüz Boğazı, dünya genelinde deniz yoluyla taşınan ham petrolün yaklaşık üçte birine ev sahipliği yaparken, başta Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri olmak üzere Orta Doğu ülkelerinin petrol sevkiyatında kritik bir rol oynamaktadır. Günde yaklaşık 20 milyon varil petrol ve petrol ürünü bu boğazdan taşınmaktadır.

Çin, Hindistan, Japonya ve Güney Kore gibi Asya ülkelerine yapılan sevkiyatların önemli bir bölümü de Hürmüz Boğazı üzerinden sağlanmaktadır. Ayrıca, küresel LNG ticaretinin yüzde 20’si de bu boğazdan geçmektedir.

Şu ana kadar doğrudan bir saldırı ya da kapatma yaşanmasa da, tanker operatörleri Hürmüz Boğazı geçişlerine daha temkinli yaklaşmaktadır, bu da piyasada gemilere olan erişilebilirliği azaltmaktadır. Bu durum, yakıt taşımanın risk ve maliyetinin artmasına neden olmaktadır.

Navlun Fiyatlarındaki Artışlar Dikkat Çekiyor

Londra Menkul Kıymetler Borsası’ndan alınan bir rapora göre, Orta Doğu’dan Çin’e giden ham petrol tankerleri için referans navlunlar çatışma öncesine göre yüzde 61 artarak 72,4 Worldscale puana yükselmiştir. Diğer rotalarda da benzer artışlar gözlemlenmektedir.

Orta Doğu’dan Japonya’ya yapılan sevkiyatlar için referans navlunlar da büyük yükselişler yaşamaktadır. Bu durum, yıl başından bu yana navlun fiyatlarının ciddi şekilde arttığını göstermektedir.

İran’ın Hürmüz Boğazı’nı Kapatma Riski Düşük Gözüküyor

Uluslararası Para Fonu (IMF) ve Oxford Üniversitesi tarafından derlenen verilere göre, Hürmüz Boğazı’nı kullanan tanker sayısında belirgin bir düşüş yaşanmıştır. Bu durumun, taşımacılık şirketlerinin temkinli davranmasıyla ilişkili olduğu düşünülmektedir. Şu ana kadar boğazın kapatılması riski düşük olsa da, güvenlik endişeleri petrol taşımacılığı maliyetlerinde artışa neden olmaktadır.

Related Posts

İngiltere ekonomisinde endişe hakim

Sterlin, dolar karşısında 1,336 seviyesine gerileyerek 10 haftanın en düşük noktasına indi. Bu durum, İngiltere’den gelen zayıf ekonomik büyüme verilerinin piyasa algısını enflasyondan yavaşlayan büyümeye kaydırmasıyla ortaya çıktı. Özellikle son …

Mevduat faiz oranları değişti: 100 bin TL’nin aylık getirisi belli oldu!

Merkez Bankası’nın faiz indirimi sonrası bankalar mevduat faizlerinde düşüşe geçti. Stopaj oranlarındaki artış yatırımcıları farklı alternatiflere yönlendirebilir. Mevduat faizlerindeki gelişmeler ekonomide dengeleri etkiliyor. Peki 100 bin TL’nin aylık getirisi ne kadar? Hangi banka en yüksek faiz oranını veriyor? İşte banka banka tam liste…

TOKİ 56 ilde 642 arsayı satışa çıkarıyor

Bakanlıktan edindiği bilgiye göre Kentsel Dönüşüm Başkanlığı, aralarında İstanbul ve Ankara’nın da olduğu 56 ilde mülkiyetinde bulunan 642 taşınmazın satışı için ihaleye çıkmaya hazırlanıyor. Açık artırma ihalesinde taşınmazlar, ihale üzerinde kalan …

ÇAYKUR çay fiyatlarına zam yaptı: Bugünden itibaren yansıyacak

ÇAYKUR, haziran ayında yaptığı yüzde 15’lik zammın ardından kuru çaya bugünden itibaren geçerli olan yüzde 3,5’lik bir zam daha yaptı.

Dünya Bankası’ndan flaş İzmir kararı: Destek 65 milyon dolara çıktı

Özgener, yaptığı yazılı açıklamada, Dikili TDİOSB’nin, Türkiye’de, Dünya Bankası finansmanıyla desteklenen tek organize sanayi bölgesi olduğunu belirtti. TDİOSB’nin, tarım dışı arazilerin modern tarım üretimine kazandırılması, yenilenebilir enerji …

Alphabet ile IBM’in geliri ikinci çeyrekte arttı

Google’ın ana kuruluşu Alphabet’in geliri bu yıl nisan-haziran döneminde yüzde 14, IBM’in geliri yüzde 8 artış gösterdi.