Hürmüz Boğazı’nda taşımacılık yapmanın maliyeti ve riski arttı!

Hürmüz Boğazı Güvenlik Endişeleri Nedeniyle Petrol Taşımacılığı Maliyetlerinde Artış Yaşanıyor

İsrail’in İran’a saldırıları sonrası başlayan çatışmalar, Hürmüz Boğazı’na ilişkin güvenlik endişelerini artırdı ve petrol taşımacılığı maliyetlerinde ciddi yükselişler yaşandı.

Basra Körfezi’nin ağzında bulunan dar su yolu Hürmüz Boğazı, Orta Doğu’daki petrol ve sıvılaştırılmış doğal gaz üretimini dünya pazarlarına bağlıyor. Bu stratejik geçidin kapanması durumunda küresel piyasalarda büyük sıkıntılar yaşanabilir.

Hürmüz Boğazı, dünya genelinde deniz yoluyla taşınan ham petrolün yaklaşık üçte birine ev sahipliği yaparken, başta Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri olmak üzere Orta Doğu ülkelerinin petrol sevkiyatında kritik bir rol oynamaktadır. Günde yaklaşık 20 milyon varil petrol ve petrol ürünü bu boğazdan taşınmaktadır.

Çin, Hindistan, Japonya ve Güney Kore gibi Asya ülkelerine yapılan sevkiyatların önemli bir bölümü de Hürmüz Boğazı üzerinden sağlanmaktadır. Ayrıca, küresel LNG ticaretinin yüzde 20’si de bu boğazdan geçmektedir.

Şu ana kadar doğrudan bir saldırı ya da kapatma yaşanmasa da, tanker operatörleri Hürmüz Boğazı geçişlerine daha temkinli yaklaşmaktadır, bu da piyasada gemilere olan erişilebilirliği azaltmaktadır. Bu durum, yakıt taşımanın risk ve maliyetinin artmasına neden olmaktadır.

Navlun Fiyatlarındaki Artışlar Dikkat Çekiyor

Londra Menkul Kıymetler Borsası’ndan alınan bir rapora göre, Orta Doğu’dan Çin’e giden ham petrol tankerleri için referans navlunlar çatışma öncesine göre yüzde 61 artarak 72,4 Worldscale puana yükselmiştir. Diğer rotalarda da benzer artışlar gözlemlenmektedir.

Orta Doğu’dan Japonya’ya yapılan sevkiyatlar için referans navlunlar da büyük yükselişler yaşamaktadır. Bu durum, yıl başından bu yana navlun fiyatlarının ciddi şekilde arttığını göstermektedir.

İran’ın Hürmüz Boğazı’nı Kapatma Riski Düşük Gözüküyor

Uluslararası Para Fonu (IMF) ve Oxford Üniversitesi tarafından derlenen verilere göre, Hürmüz Boğazı’nı kullanan tanker sayısında belirgin bir düşüş yaşanmıştır. Bu durumun, taşımacılık şirketlerinin temkinli davranmasıyla ilişkili olduğu düşünülmektedir. Şu ana kadar boğazın kapatılması riski düşük olsa da, güvenlik endişeleri petrol taşımacılığı maliyetlerinde artışa neden olmaktadır.

Related Posts

İşsizlik Sigortası Fonu’na ilişkin yeni karar: Yüzde 50’ye çıkarıldı

Cumhurbaşkanı Kararı ile İşsizlik Sigortası Fonu’na ilişkin önemli bir değişiklik Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre, fondan yapılacak harcamaların sınırını belirleyen oran 2025 yılı için yüzde 30’dan yüzde 50’ye çıkarıldı.

Rekabet Kurumu soruşturmayı tamamladı: OPET’e 131 milyon TL ceza kesildi

Rekabet Kurumu soruşturmayı tamamladı: OPET’e 131 milyon TL ceza kesildi

Suriye Cumhurbaşkanı Şara, SDG lideri Abdi ile ABD Büyükelçisi Barrack’ın da katıldığı bir toplantıda bir araya geldi

Suriye Cumhurbaşkanı Şara, SDG lideri Abdi ile ABD Büyükelçisi Barrack’ın da katıldığı bir toplantıda bir araya geldi

Yeni açıklanan enflasyon verileri şaşırttı: Mısır ekonomisinde toparlanma sinyali

Mısır İstatistik Kurumu’nun verilerine göre, ülkenin yıllık kentsel enflasyonu Haziran 2025’te yüzde 14.9 olarak ölçüldü. Mayıs ayında bu oran yüzde 16.8 seviyesindeydi. Ekonomistlerin tahmini ise yüzde 16.2 düzeyindeydi. Bu sonuçla birlikte ülkede …

Brent petrolün varili 69,47 dolardan işlem görüyor

Brent petrolün varili 69,47 dolardan işlem görüyor

Sberbank 10,5 milyar dolar kar elde etti

Sberbank’ın net karı yılın ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 7,5 artarak 826,6 milyar rubleye (yaklaşık 10,5 milyar dolar) çıktı.